יום שלישי, 21 ביולי 2015

מהם תוספי התזונה שכדאי להכיר בהריון altman

בהריון? מהם תוספי התזונה שכדאי לך להכיר
מחומצה פולית ועד פרוביוטיקה


 מאת: אולגה אליהו, דיאטנית קלינית, אחראית תוכן מדעי אלטמן

בשורת ההריון מביאה עמה שמחה רבה, ובהמשך גם שינויים גדולים ולא מעט דאגה. תחושת האחריות לבריאות העובר היא ככל הנראה גורם המוטיבציה החזק בעולם לשינוי הרגלים והקפדה על תזונה בריאה. יחד עם כל המאמץ לשמור על הריון בריא, מומחים בתזונה ובגינקולוגיה מבינים שישנן משימות שקשה מאוד, ולעיתים בלתי אפשרי לעמוד בהן ללא קצת עזרה, ובהקשר התזונתי, עזרה מתוספי תזונה.
תוספי תזונה משלימים צרכים תזונתיים הקשורים ברכיבי מזון מסוימים שדרישת הגוף לגביהם עולה בשיעור משמעותי במהלך ההריון, כך שקבלתם מהתזונה בלבד נראית לעיתים כמשימה בלתי אפשרית. יתרונות נוספים שנמצאו לחלק מתוספי תזונה הם במניעת מחלות ותופעות שונות באם, בעובר המתפתח ואפילו השפעות מיטיבות הבאות לידי ביטוי רק בילדותו או בבגרותו של תינוקך.
מהם התוספים שכדאי להכיר ומה התועלות בנטילתם? להלן התשובה:
חומצה פולית- אסור לוותר
את וודאי כבר מכירה אותה, חומצה פולית, המשתייכת למשפחת הויטמינים מקבוצה B, חשובה במיוחד בגיל הפוריות ובהריון מכיוון שנטילה יומיומית שלה מאפשרת התפתחות תקינה של מערכת העצבים ומונעת מומים מולדים בעובר (לדוגמא פגם בסגירת התעלה העצבית המכונה "שדרה שסועה"). כמות חומצה פולית הנמצאת באופן טבעי במזונות אינה עונה על הדרישה הגבוהה במהלך ההריון, לכן משרד הבריאות ממליץ לכל אישה בגיל הפוריות ובוודאי שבמהלך ההריון ליטול תוסף המכיל 400 מק"ג (0.4 מ"ג) חומצה פולית בכל יום. 
 
מולטי ויטמין- לא על התזונה לבדה
במהלך ההריון, רכיבי תזונה רבים (בעיקר ויטמינים ומינרלים כמו ברזל ויוד) נדרשים לצורך גדילתו והתפתחותו התקינות של העובר. בנוסף, עולה נפח הדם של האם, עליה זו מדללת את ריכוזם של רכיבי התזונה בדם. ולכן יש לספקם ביתר שאת. כתוצאה מכך, מומלץ להקפיד על צריכת מזונות מזינים מכל קבוצות המזון ולגוון בין המזונות בכל קבוצה. אך האם זה מספיק?
על אף הביטוי הותיק "אוכלת בשביל שניים", במהלך ההריון, גוף האישה זקוק לתוספת של כ- 150-400 קלוריות ליום בלבד, כמות המשתנה בהתאם לשלב ההריון. סך העלייה בדרישה הקלורית היא של עשרה עד חמישה עשר אחוזים. לעומת זאת, העלייה בדרישה לויטמינים ולמינרלים  גבוהה לעיתים בעשרות אחוזים, ולכן קשה להשגה באמצעות תזונה מאוזנת בלבד. לכן, מומלץ לקבל השלמה תזונתית באמצעות תוסף מולטי-ויטמין ייעודי לנשים הרות.
חשוב לדעת שארגוני מומחים למיילדות וגינקולוגיה ומחקרים שנערכו ברחבי העולם מסכימים כולם כי ישנו יתרון ברור בנטילת מולטי-ויטמין ייעודי בהריון על פני נטילתה של חומצה פולית וברזל בלבד. ומהו אותו היתרון? הפחתה בסיכון לסיבוכי הריון כמו רעלת הריון, לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך של התינוק.
אומגה 3- חומצות השומן החיוניות באמת
חומצות שומן מסוג אומגה 3 אינן נמנות בין רכיבי המולטי-ויטמין, אך בשנים האחרונות עולה ההכרה בחשיבותן בהריון ובהנקה נוכח תרומתן להריון תקין, מניעת לידה מוקדמת ולהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים.
במהלך ההריון, ההמלצה היא לצרוך חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו- DHA במינון של 200-300 מ"ג ביום. חומצות שומן מסוג זה ניתן למצוא בדגי ים שמנים או בתוספי תזונה המיועדים לנשים הרות. אפשר לעמוד בדרישה באמצעות צריכה של עד שלוש מנות דגים שמנים בשבוע. אך יש לזכור שלא כל הדגים מכילים כמות נאותה של אומגה 3 ושדגים גדולים כמו כריש, דג חרב, מקרל, סטייק טונה וטונה לבנה (טונה אלבקור) – עלולים להכיל כספית ולכן יש להימנע מאכילתם בהריון. בנוסף, במהלך ההריון יש להימנע מאכילת מזונות שאינם מבושלים ביניהם סושי. לכן, ניתן ואף רצוי להיעזר בתוסף תזונה מתאים על מנת לעמוד בהמלצות לצריכת אומגה 3.
 
ואם שמחה היא כפולה?
מתוך הבנת חשיבות התזונה בהריון, ועל אחת כמה וכמה בהריון מרובה עוברים, ועדת מומחים של האיגוד האמריקאי למיילדות וגינקולוגיה פרסמה את המלצותיה לצריכת רכיבי תזונה בהריון עם תאומים. לפי דעת המומחים, הדרישה למרבית רכיבי התזונה החשובים בהריון מוכפלת כאשר מדובר בהריון תאומים. לכן, מהשליש השני של ההריון מומלץ ליטול שני כדורי מולטי ויטמין שמכילים ברזל, חומצה פולית, סידן, ויטמין D, מגנזיום, אבץ ויוד.  כמו כן, מומלץ לצרוך כמות גבוהה יותר של  חומצות שומן אומגה 3 (300-500 מ"ג חומצות שומן מסוג EPA ו-DHA) בתזונה ובתוסף.
 
 
פרוביוטיקה- החיידקים שנותנים לך 3 פתרונות
פרוביוטיקה הם תכשירים המכילים חיידקים ידידותיים חיים בדומה לחיידקים שנמצאים באופן טבעי בגופנו, ולהם היכולת להביא לתועלת בריאותית בהיבטים שונים. השפעותיהם החיוביות של חיידקי הגוף שלנו ושל תוספי פרוביוטיקה נחקרות כל העת. לתוספי פרוביטיקה יתרונות לאשה ההרה ב-3 תחומים: עצירות, מניעתBV  (ווגינוזיס חיידקי) והפחתת מחלות בילד
-          עצירות: עצירות היא תופעה המטרידה נשים רבות, בעיקר במהלך הטרימסטר השלישי. תופעה זו נובעת בחלקה משינויים החלים בגוף, עם זאת ישנן דרכים להקל על העצירות. לדוגמא, הקפדה על שתיית מים מספקת ואכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים. כמו כן, חלק מתוספי הברזל הניטלים בהריון מכילים סוגי ברזל שיכולים להחמיר את התופעה וחלקם נטולי תופעות לוואי, כך שהחלפת התוסף לעיתים מביאה להקלה.
כיום אנו יודעים שתכשירי פרוביוטיקה המכילים זנים ידידותיים של חיידקי מעיים יכולים לסייע בהסדרת פעילות מערכת העיכול בהריון. תוספת חיידקים פרוביוטיים יכולה לשפר את הרכב חיידקי המעי ולהגביר את תדירות היציאות על ידי עידוד תנועתיות המעיים.
 
-          מניעת BV (ווגינוזיס חיידקי) בהריון
במהלך ההריון, 10-30% מהנשים יסבלו מ- BV (ווגינוזיס חיידקי). תסמונת זו  מאופיינת בשינוי הרכב החיידקים בנרתיק ובשינוי בהפרשות ובריח האופייני. מעבר לשינוי הסובייקטיבי, ווגינוזיס חיידקי עלולה להיות מסוכנת, היא מגבירה פי שישה את הסיכון להפלות ופי שניים את הסיכון ללידה מוקדמת. אז מה זה BV?
בשנים האחרונות העולם המחקרי מספק עדויות רבות לכך שהבריאות האינטימית שלך מושפעת רבות מהרכב החיידקים בנרתיק. במצב תקין, מרבית החיידקים השוכנים דרך קבע בנרתיק הם ממשפחת הלקטובצילים- חיידקים "ידידותיים" שמטרתם לשמור על סביבת הנרתיק ולהגן עליה מחיידקים "רעים" וממחלות שונות. מצב בו מופר מאזן החיידקים התקין בנרתיק וחיידקים "רעים" תופסים את מקומם של ה"ידידותיים" מכונה ווגינוזיס חיידקי (BV), מצב זה מעלה את הסיכון לזיהומים נרתיקיים. התסמינים הקליניים של BV כוללים גירוי והפרשות מרובות בעלות ריח חריף.
מה עושים? מתייעצים עם רופא הנשים שירשום אנטיביוטיקה וגם תכשירי פרוביוטיקה ייעודיים לבריאות הנשית האינטימית הכוללים בעיקר זני לקטובצילים. ניתן ליטול אותם דרך הפה או בהחדרה נרתיקית. תוספת חיידקים אלו מאזנת את אוכלוסיית החיידקים בנרתיק ומסייעת במניעת דלקות בנרתיק וטיפול בדלקות קיימות.
 
-          הפחתת מחלות בילדים:
במחקרים נמצא שתינוקות שנולדו לנשים עם אלרגיות שונות ונטלו פרוביוטיקה במהלך ההריון הינם בעלי סיכון נמוך יותר לאקזמה (אטופיק דרמטיטיס), ולאלרגיות בעתיד. בנוסף, בתינוקות שנולדו לנשים שהמשיכו בנטילת פרוביוטיקה גם לאחר הלידה נמצאו שיעורים נמוכים יותר של זיהומים בדרכי הנשימה.
תינוקות יונקים של נשים שהמשיכו ליטול פרוביוטיקה לאחר הלידה סבלו פחות מתסמינים במערכת העיכול כמו גזים, כאבים, שלשולים ועצירות בחודשים הראשונים לחייהם.
גם המחקר בנושא ההשמנה הגיעה לתחום הפרוביוטיקה ומחקרים חדשים מציעים בזהירות שנטילת פרוביוטיקה בהריון עשויה להפחית את הסיכוי של הילד להשמנה בבגרותו.
 
ומה אחרי הלידה?
לעיתים טועים לחשוב שאין צורך בהמשך נטילת תוספי תזונה לאחר הלידה. אך האמת היא שחשוב להמשיך ליטול מולטי ויטמין לנשים הרות ואומגה 3 גם בתקופת ההנקה, שכן רכיבים אלו מועברים לתינוקך דרך חלב האם ודרושים לו לגדילה והתפתחות אופטימאלית, ולך להתאוששות הגוף ומילוי מאגרים.
 
 
חשוב לציין כי טרם השימוש בתוספי תזונה עלייך להתייעץ עם דיאטנית קלינית על מנת להתאים את הטיפול והתוסף הנכון ביותר עבורך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה